Yukardaki bağlantıya tıklayarak Çemberin Analitiği Konu Anlatımı PDF indirebilirsiniz.
ÇEMBERİN TANIMI :
Bir düzlemde sabit bir noktaya eş uzaklıkta bulunan noktaların kümesinin oluşturduğu geometri şekle çember adı verilir. Çemberin içi boş bir yuvarlaktır. Daireden farkı içi boş olduğundan ötürü alanının hesaplanamamasıdır.
Çemberin Denklemi İspatı :
Standart ve Merkezil Çemberin Denklemi
Merkezi orijin olan çembere “Merkezil Çember” denir.
Birim Çember :
Merkezi orijin ve yarıçapı 1 birim olan çembere “Birim Çember” denilir.
Trigonometri ile İlişkisi
Çember Belirtme Durumları
r> 0 ise çember belirtir.
r=0 ise nokta belirtir.
r<0 ise sanal çember belirtir.
Çemberde Eşitlikler
Çember Belirtme Şartları
x.y li terim bulunmamalıdır.
x2 ve y2 li terimlerin katsayıları eşit olmalıdır.
Katsayılar eşit olmadığı takdirde ifade orantısız bir çember tarzı geometri şekil belirtebilir ve bu şekilde yarıçap merkezden her noktaya eşuzaklıkta olmayacaktır. •Çemberin tanımı, düzlemde sabit bir noktaya eş uzaklıkta noktaların oluşturduğu kümedir.
Çemberin Analitiği Çözümlü Sorular
Aşağıdaki soruların çözümleri için konu anlatımı bittikten sonra uğraşmanızı tavsiye ediyoruz. Uğraştıktan sonra yapamazsanız çözümünü de paylaştık bakabilirsiniz. Bu şekilde yapmanız sizi daha çok geliştirecektir.
Çemberin Analitiği Sınavdaki Yeri nedir?
Çemberin Analitiği kaçıncı sınıf konusudur?
Çemberin analitik incelenmesi 12.sınıfın II.dönem son konularından bir tanesidir. Lise matematik adına güncel müfredatta geometri için işlenilen en son konudur.
Çemberin Analitiği AYT mi TYT mi konusudur? Çemberin analitiği AYT konusudur.
11.Sınıf ve 12.sınıf konuları AYT (Alan Yeterlilik Testi) , 9. ve 10.sınıf konuları ise TYT (Temel Yeterlilik Testi Konusudur. İstisnalar olabilmekte ve ortak olarak bazı konular her iki sınavda da yer alabilmektedir. Çemberin analitiği 12.sınıf konusudur ve alan bilgisi gerektirdiğinden AYT sınavına dahildir. TYT sınavında çemberin analitiği sorusu müfredat göze alındığında sorulamaz. Çemberin analitiği 12.sınıfın konusu olduğundan ötürü AYT Matematik kısmında son derecede önemli bir yere sahiptir. 12.Sınıf konuları AYT matematik sınavında bir hayli fazla soru kontenjanına sahip konulardır. İntegrla ile harmanlanarak bir çok soru kalıbı sınavda orta ve zor olarak yer alabilmektedir.
Şimdi detaylıca logaritma fonksiyonu ele alalım. Özellikler en alttadır.
LOGARİTMA FONKSİYONUN TANIMI
LOGARİTMANIN TELAFFUZU
Logaritma Çıkış Noktası Konu Anlatımı PDF
Logaritmanın Kullanım Alanları :
Logaritma fonksiyonu bir çok bilim dalında kullanılmaktadır. Fizik, kimya, biyoloji, doğa bilimleri, astronomi gibi daha çok fen bilimleri tarafınca kullanılmaktadır. Ekonomik durumlarda da üstel fonksiyonla birlikte kullanılabilmektedir. En yaygın ve popüler kullanım alanlarını derleyelim.
Deprem büyüklüğü ve maksimum genlik arasındaki ilişki
Desibel (db) ile ilgili ölçümler
Labaratuar ortamında yapılan bakteriler hakkında ki araştırmalarda (çoğalma durumları)
pH ve pOH hesabında
Logaritma Mucitleri
John Napier (1550-1617) : Logaritmayı Bulan İskoçyalı matematikçidir.
Gelenbevi İsmail Efendi (1730 – 1790) : Logaritma cetveli hakkında çalışmış ve zamanında rehberlik etmiş eserler vermiştir.
Şimdi Konu Anlatımımıza devam edelim.
Standart Logaritma Tabanı :
Doğal Logaritma Tabanı :
Logaritmayı Üstele Çevirmek :
Üstele çevirmek aynı zamanda tersini almaktır.
Üstel Fonksiyonu Logaritmaya Çevirmek :
LOGARİTMA ÖZELLİKLERİ :
Logaritma Özellikleri Büyük Foto :
Logaritmanın Sınavdaki Yeri Nedir?
Logaritma 12.Sınıf AYT Matematik konularının başlangıcıdır. 12.Sınıf konusu olması AYT Matematikte büyük rol oynadığını göstermektedir. Diğer konulara nazaran zevkli ve öğrenilmesi biraz daha kolay bir konudur. AYT Matematik sınavında her sene düzenli olarak soru gelmektedir. Ortalama 2-3 soru sorulmaktadır ve sorular çok zor gelmemektedir. Logaritma taraflı henüz çok zor bir soru gelmemiştir. Fakat şunuda unutmayın ki her konudan her türlü zorlukta soru gelebilir.
Logaritma ve Diğer Konuların İlişkisi Nedir?
Logaritma görüldüğü üzere üstel fonksiyonun tersidir. Dolayısıyla üstel fonksiyon ve üslü sayı bilgilerimizi bir hayli kullanmaktayız. Ayrıca köklü sayılarla da sorularda çok karşılaşılmaktadır. Onlara da hakim olmakta fayda var. Logaritmanın ilerki konular olan limit türev integralle güncel müfredat olarak doğrudan bir ilişkisi bulunmuyor.
Logaritma Videolu Konu Anlatım PDF
YouTube Kanalıma abone olarak ücretsiz videoları izleyebilir PDF` leri ücretsiz indirebilirsiniz. Link aşağıda.
Aşağıdaki videomuzu izlerseniz yanıt bulacağınız sorular ve kazanımlarınız.
Logaritmanın tanımı aralığı ne nedenleri
Logaritma okunuşu ve gösterimleri
Logaritma fonksiyonun tersini almak
Üstel fonksiyonun tersini almak
Doğal ve standart logaritma tabanı
Logaritma tabanı neden 1 olamaz?
Logaritma c tabanında 1 neden 0`dır?
Logaritma Soru Çözüm Taktikleri
Özelliklerin ispatları nereden geliyor?
Logaritma yeni nesil soru çözümleri
Ezbere değil, mantığa dayalı bir anlatım eşliğinde 40 dakikada logaritmayı öğrenin. YouTube platformunda daha rahat izleyebilirsiniz. Buna benzer video ve içerikler için abone olmayı unutmayın.
İkinci dereceden fonksiyonların özelleştirilmiş isimleri Paraboldür.. Aynı zamanda müfredat olarak ikinci dereceden fonksiyon grafik uygulamaları diye de geçer. Parabol Konu Anlatımlı PDF başlığımızda konunun özetini sizlere PDF eşliğinde sunacağız. Her sene ÖSYM 1 tane parabol sorusu sormaktadır. Video çözümlü olarak sizlerde parabol için hazırladığımız fasikülü öğretmen veya öğrenci olarak incelemenizi tavsiye ederiz. İyi çalışmalar.
Aşağıdan isterseniz YouTube üzerinden video şeklinde müfredata uygun konu anlatımlarıma bakabilirsiniz. İstersenizde özet olarak makalemizi okumaya devam edebilirsiniz. Video konu anlatımları için tıklayın.
İkinci Derecede Denklemler Hatırlatmalar :
Parabol Tanım – Giriş
Parabol Tepe Noktası
Bilinen verilerle denklem kurma :
Parabol sorularında genelde 2 farklı şekilde denklem yazmamız istenir.
Kökleri bilinen parabol
Tepe noktası bilinen parabol
Tabii bu veriler yeterli gelmeyecektir baş katsayıyı bilmediğimiz durumda parabol denklemini yazamayız. Grafik üzerinden parabolün üstünde olan bir noktanın koordinatları biliniyorsa denklemde yerine yazılarak baş katsayı da bulunabilir.
Arkadaşlar bu kısımda lütfen ezberden kaçının. Birbirlerini eşitleyerek denklem çözme olarak soru algınızı değiştirebilirsiniz. Doğru denklemleri konu anlatımdaki gibi olmayabilir – ise + diye geçer mesela o yüzden ezber değil denklem çözme mantığını kullanın burada bilmeniz gereken şey parabol ile doğru ortak çözüm yapılırken tüm ifadeler bir tarafta toplanır ve soruda verilenlere göre diskriminant incelemesi yapılır.
Parabol Soru Tüyoları (İşinize mutlaka yarayacak bilgiler)
PARABOL KONU ANLATIMI PDF – ALTIN TÜYOLAR
Lise son sınıfsanız eğer türev-parabol ilişkisini incelemenizi öneririz.
Her kaynakta hemen hemen yer verilmeyen bazı unutulan bilgileride ekleme gereği duyduk. Alan Yeterlilik Testi bilgi isteyen bir sınavdır. Dolayısıyla unutulan bilgileri de hatırlatmakta fayda vardır. Bu bilgiler tabii ki ispatlanmış bilgilerdir. İspatlarını da talebiniz doğrultusunda video ile destekleyerek yapmayı düşünüyorum. Umarım faydalı olabilmişimdir, şunuda hatırlatmam gerekiyor parabolün kimi sorularında analitk geometri bilgisi gerekmekte. Bazı sorularda zorlanmışsanız analitik geometri bilginizin eksikliğinden kaynaklanıyor olabilir.
Eksikler ve bağlantıları nelerdir?
Önce eksiklerimizi tespit etmeliyiz.
Eksik olduğumuz konuyu gördüğümüzde üstüne düşmeli ve ispatlarına kadar bu konuyu anlamamız gerekiyor.
Örneğin çarpanlarına ayırma konusu matematiğin her kısmında karşınıza çıkabilir dolayısıyla bunda kesinlikle eksiğiniz olmamalı.
Onun haricinde matematikte fonksiyon altyapısı da bir hayli önem taşımakta.
İlave olarak doğru ve parabol sorularında eğim gibi kavramlar devreye girmektedir. Bu kavramları yan yana duyduğumuzda analitik geometri bize gülümsüyor.
Matematik sarmal yapıya sahiptir. Bu sarmal yapıda eksiğinizin olmaması sizin konuları ve soruları iyice kavramanızda çok büyük bir faktör olarak rol oynayacaktır.
Faydalı olması dileğiyle. Videoları YouTube platformu üzerinden daha rahat izleyebilirsiniz. Kanalı abone olup bildirimlerin tümünü açarsanız bu tarz içeriklerden ilk sizin haberiniz olur.
Yazımızda tercih yapılırken dikkat edilmesi gerekenleri, üniversiteler arası karşılaştırma nasıl yapılır, bilmeniz gereken üniversitede okuyanların imkanları nelerdir hepsini derlemeye çalıştık.
Mesleki eğilim, ilgi, yetenek öğrencilerin 9.sınıftan beri aşağı yukarı kendilerine uygun bir yol haritası çizmeleri gerekmektedir. Bu durum yaklaşık 2 haftalık tercih dönemine sıkıştırılacak bir durum değildir. Öğrencinin eğer başarı sıralaması & puanı gibi önünde engeller yoksa, istediği bölümü seçmelidir.
Aile, arkadaş, çevreden gelen istekleri karşılamak için onların istediği bir bölümü başkalarını (aile olsa bile) mutlu etmek için okunmamalıdır. Bu yönde tercih yapmış ve üniversitenin hazırlık aşamasında veya son sınıfında dahi bırakan tekrar hazırlanan öğrenciler bulunmaktadır. O yüzden ebeveynlerin ve çevrenin bu konuda kişinin okumak istediği, okuduğu vakit mutlu olacağı ve işini severek yapacağı, ibibikler ötmeden kalkmış işini bugün nasıl daha iyi yapabilme tutkusuyla çırpınacak bir tercihte bulunulmalıdır. Aksi takdirde her gün nefret ederek mecburi gittiği bir bölüm yüzünden öğrencinin mutluluğu eskisi gibi olmayacak daha da düşecektir.
Aileler çocukları için kötülük istemezler fakat istemeden de olsa bu tarz kötülüklerde bulunabilirler. O yüzden ailelerin tercih dönemlerinde çocukların isteklerine karşı gerekli duyarlılığı sağlayarak ortak bir karar almak daha sağlıklı olacaktır. Hem aile isteği hem de öğrencinin sevdiği bir tercihte bulunmak oldukça iyi bir tercih olacaktır.
Atatürk`ün bir lafını belirtmek isterim : ‘’ Vatanını seven işini en iyi yapandır. ‘’
İşimizi en iyi yapmanın yolu sevdiğimiz mesleği yapmamızdan geçer.
2. Üniversite Konumu ve Şehir Tercihleri
Üniversitenin konumunda bir çok öğrenci tercihten sonra süprizle karşılaşabilmektedir. Sebebi ise şehir bilgisinden sonra okuyacağı bölümün fakültesinin nerede olduğunu tam araştırmaması yüzündendir.
Şehir bilgisinden sonra araştırmanız gereken hususlar sizin okuyacağınız fakültenin ilçesi ve ulaşımlarıdır. Ulaşımları ve fakültenin merkezi bir konumda olmasına tercihi olarak dikkat etmeniz gerekebilir. Eğer aynı şehirdeyseniz bu durum sizleri daha da çok ilgilendirmektedir. Örneğin Ankara`nın merkez ilçelerinden birinde oturuyorsanız
Polatlı , Nallıhan gibi ücra ilçelerde fakültenizin olduğunu öğrenildiğinde çoğu öğrenci hayal kırıklığı yaşamaktadır.
Özel Tercihler : Kimi öğrenciler şehir dışına çıkıp gezmek isterler aynı zamanda, kimi öğrenciler ise şehir dışına çıkmak istemezler. Şehir dışına çıkarak daha iyi bir eğitim almak için tercihlerde bulunabilirler. Dolayısıyla kendinize çizdiğiniz yol haritasını ve kendinizi tanıyıp isteklerinizi bu bağlamda değerlendirmeniz gerekir. Unutmayın üniversite sınavının zorluğu kadar, tercihlerinde zorluğu vardır. Vereceğiniz kararlar hayatınızda bir dönüm noktası olabilir.
Şehir Dışı Tercihler : Şehir dışına çıkmak isteyen öğrencilerin ev tutmaları veya yurt tercihinde bulunmaları maddiyat konusundan ağır gelebilmektedir. Dolayısıyla ilgili şehirdeki ekonomik imkanlar araştırılmalı, üniversitenizin çevresindeki yurtları tercihlerin açıklanmasıyla araştırmalısınız. Bu bağlamda burslarınız, ailevi destekler veya çevre desteklerinizin eğer varsa faydasını daha fazla hissedeceksiniz. Destek ve imkanlarınızı, başarı statüsünüze uygun burs imkanlarını araştırmanızda fayda olacaktır.
Akademik Kadro ve Prestij : YÖKATLAS web sayfasından akademik kadrolar hakkında araştırmalar yapılabilir ve URAP verilerine bakılarak akademik başarılar ve sıralamalar üniversiteler arasında karşılaştırma yapabilme ve yurt dışı eğilim olanakları ne kadar sunup sunmadığı öğrenilebilir.
3. Tercih Listemizde ki Üniversiteler ve Bölümler :
Tercih listemizde 24 adet seçim imkanımız bulunmaktadır. Bu 24 adet seçimin hepsini doldurmak zoruna değiliz.
Bu kısımda dikkat etmenizi tavsiye ettiğimiz bir durum tercih listenizde yer verdiğiniz az sayıda da olsa istemediğiniz bölüm veya üniversiteleri yazmak olacaktır.
Unutmayın eğer üniversite sınavında tercih vereceğiniz alanda 1.ci gibi benzer sıralamalara sahip değilseniz tercih listenizdeki her seçiminizin gelme olasılığı vardır. Çünkü sizi yerleşememektense en kötü durumlarda bu tarzda tercih ettiğiniz yerlere yerleştirilebilirsiniz. Bu yerler yazılırken ki olası yanlış düşünce ‘’ Nasılsa gelmez yazayım gitsin.‘’ düşüncesidir. Tercih listenizdeki tüm bölümler ve üniversiteler istedikleriniz olması sizin için daha iyi olacaktır. O yüzden biraz daha fazla araştırma yapıp istemediğiniz rastgele bölümler sallamak yerine, bu şekilde yaparsanız daha sağlıklı bir seçim yapmış olursunuz.
Tercihler ve Sıralamalar Nasıl Belirleniyor? : Üniversitelerin başarı sıralamaları, puanları çokça kullandığımız şu sıralamada veya puanda kapatmış tabirlerini tamamen öğrencilerin tercihleri belirmektedir. Arz talep meselesidir yani. Örneğin : Sıralamanızdan daha iyi alan bir bölüm, tercih edilmezse en önden tercihler değerlendirilebilir. Bu bir tavsiye değildir sadece puanların ve sıralamaların neden her sene değişiklik gösterdiği konuda bilgilendirmedir. Tercihlerinizi çok araştırarak yapmanızı tavsiye ederiz. Maalesef biz tercihler ve bölümler hakkında bu tarz bir çalışma YouTube Ahmet Çelen kanalı olarak yapamayacağız.
4.Çift Anadal Programları (ÇAP)
Çift Anadal, öğrenim gördüğü önlisans ya da lisans programında üstün başarı gösteren öğrencilerin esas programlarına yakın içerikteki ikinci bir programın derslerini de başarıyla geçerek çift diploma almalarını sağlayan uygulamadır.
Örneğin, psikoloji okuyan bir öğrenci sosyoloji alanındaki ya da işletme okuyan bir öğrenci iktisat alanındaki dersleri de vererek her iki programın da diplomasını almaya hak kazanabilir. Matematik bölümü okuyanlar bilgisayar mühendisliği alanında çift anadal yapabildiği imkanları vardır.
Çift anadal uygulaması öğrenciler açısından ciddi bir yüktür. Çift diploma alma arzusu taşıyan bir öğrenci sosyal yaşamından soyutlanabilir ve iki alanda diploma alacağı için 2.ci ana dalının derslerinide başarıyla tamamlamakla hükümlüdür. Dolayısıyla çift anadal yapmayan bir öğrenci 1 sınava girerken, çift anadal yapan bir öğrenci 5 sınava girebilir. Bu sınavlar çift anadal yaptığınız bölümün ortak dersleriyle ilişkilidir. Ortak dersleriniz ne kadar çoksa hem çift anadal yapma imkanınız artar hemde üstünüzden yük o kadar azalmış olacaktır.
Çift anadal için gerekenler : Öncelikle bu durum her üniversite için değişiklik göstermektedir ve her üniversite sizlere bu imkanı sunmamaktadır, üniversitesinin internet sayfasından kontrol edebilir veya iletişime geçerek teyit edebilirsiniz.
Her bölüm istediği bölümle çift anadal yapamaz ortak derslerinin olması bu konuda yardımcı etkendir. Alttan dersiniz olmamalıdır.
Not ortalaması 4,00 üzerinden 3,00 küsür olan öğrenciler bu imkana sahip olabilirler. Bu ortalama gereksinimi araştırmalarımız sonucunda 2,75 en az , en yaygın 3,00 bazı üniversiteler ise daha fazla veya daha az not ortalaması isteyebilir; yüzdelik dilimlere girmeniz istenebilir, her üniversitenin kendi programı ve kontenjanı dahilinde belirlenmektedir dolayısıyla ilgili üniversiteyi ve koşulları sıkı takip etmek gerekebilir.
Öneriler : Başvurularda üniversiteden üniversiteye değişiklik gösterebilir, eğer çift anadal başvurularınız için 2.sınıf başı veya sonu gibi şartlar varsa çift anadaldan önce başvuru yapılabilen yandal programlarına katılabilirsiniz. Burdaki amaç çift anadalınızdaki ortak dersleri başarıyla tamamlarsanız; çift anadal başvurunuzu yaptıktan sonra başarıyla geçtiğiniz derslerden muaf olursunuz ve çift anadal yükünüzü senelere dağıtarak daha stratejik bir hamle yapmış olursunuz.
5.Yan Dal Programları
Yan dal, öğrenim gördüğü lisans programında üstün başarı gösteren öğrencilerin esas programlarına yakın içerikteki ikinci bir programın sınırlı sayıdaki derslerini alarak sertifika almaya hak kazanmalarını sağlayan uygulamadır.
Yan dal ve çift anadal programları hemen hemen benzer şartlara tabidir. Yandal programı içinde gerekli ortalamalar vardır çift anadala nazaran düşük olabilmektedir. İkisindeki temel mantık bölümünde başarı gösteren öğrencilerin ikinci ilave bir diploma alma olanağı (çap) veya sertifika alma olanağı yan dal programları sayesinde sağlanmıştır.
Soru : Yan veya çift anadal programlarındaki başarısızlığımız nelere sebep olabilir, ana bölümümüzü etkiler mi? -Yan veya çift anadaldaki başarısızlıklarınız okuduğunuz ana bölümü etkilemez. Çift anadalda veya yan anadalınızdaki üniversitenizin belirlediği sınır ortalamasının altına bir kere düşerseniz veya birden fazla düşerseniz (değişiklik gösterir her üniversite için şartlar kısmını mutlaka okumalısınız) bu ortalama genelde 2,75 olur çift veya anadal programınız iptal edilir, okuduğunuz lisans programı veya önlisans programına herhangi bir etkisi olmaz. –
Soru:Makaleyazarı olarak bunu önerir misiniz?
– Okumak istediğiniz bölümü geçmişteki talihsizlikler nedeniyle okuyamadıysanız kesinlikle önerebilirim. Örneğin bilgisayar mühendisliği isteyip matematik seçmek zorunda kaldıysanız sıkı çalışmayla bu iki bölümden de çift anadal yapılabilme imkanı sunuyorsa üniversiteniz yapabilirsiniz. Fakat keyfi olarak yapılacak bir şey olarak görmüyorum. Tekrardan aynı örneği verelim ; bilgisayar mühendisliği okuyan bir öğrenci endüstri mühendisliği gibi mühendisliklerle çift anadal yapılabilme imkanı sunulabiliyor. Fakat bir bilgisayar mühendisi severek okuyorsa muhtemelen buna ihtiyaç duymayacaktır, kendi alanına daha yakın yan dal programları sayesinde sertifika alması kariyeri açısından daha uygun olur.
6. Sınavsız İkinci Üniversite İmkanı
Tek şart sizin YKS sınavına girip önlisans ( 2 yıllık ) veya lisans ( 4 yıllık ) programlarında aktif veya pasif kaydınız veya mezun olmasıdır.
2 Yıllık Okuyanlar & Mezunlar : 2 yıllık ön lisans ikinci bir bölüm tercihinde bulunabilirler.
4 Yıllık Okuyanlar & Mezunlar : 4 yıllık lisans veya iki yıllık (ön lisans) ikinci bir bölüm tercihinde bulunabilirler.
Her bölüm bu şekilde açıktan okunamamaktadır. Türkiye`de bu imkanı sunan 3 üniversite vardır.
Dikkat : İstanbul Üniversitesi`nde kaydınız varsa İstanbul Üniversitesi`nde ikinci üniversite tercihinizi yapamıyorsunuz. Atatürk ve Anadolu üniversitesi yönünde seçim yapabiliyorsunuz.
Her bölümü açıktan okuyamazsınız üniversitenin belirlediği bölümleri okuyabilirsiniz ve gelişen haberleri takip etmenizde fayda vardır. Yeni açılan bölümleri takip edebilirsiniz.
Merak edilenler : Kayıt ücreti vardır, online başvuru yapabilir ve sınavlarına bulunduğunuz ilde girebilirsiniz. Örgün eğitimden alınmış diploma ile açıköğretimden alınan diploma arasında herhangi bir üstünlük yoktur.
Karmaşık sayılar PDF Test Konu Anlatımı başlığımız adı altında önce bir karmaşık sayıların tanımını verelim. Karmaşık sayıların çıkışı bir sayının karesinin negatif olmasından ötürü çıkmıştır. Bu sayı i diye tanımlanmış ve karesi -1 olarak kabul edilmektedir. Aşağıdaki linke tıklayarak PDF testimizi indirebilirsiniz.
Aşağıdaki linke tıklayarak PDF testinizi indirebilirsiniz. Faydalı olmasını diliyorum.
Karmaşık sayılar eskisi gibi zor ve uzun müfredat içeren bir konu değil. Yeni değişen sınav sistemi (AYT) ile birlikte soruların daha kısa ve geçmiş yıllara nazaran daha kolay geldiğini söyleyebilmekteyiz. Ayrıca müfredat olarak karmaşık sayılarda büyük bir daraltma yapıldı. Sadece temel kısımlar kaldı. Dolayısıyla bu durumda öğrencilerin lehine bir durumdur. Karmaşık sayılar ayt matematikte kolayca net kazanabilinecek konulardandır. Her yıl yeni sınav sistemi ÖSYM AYT sınavında düzenli olarak soru sormaktadır . Soru sayısı ortalama olarak 1 ve 2 olarak görülmektedir. Önümüzdeki seneler içinde bu rakam çok değişmeyecek gibi durmaktadır.
Yazımızda paylaştığımız Karmaşık sayılar Test Konu Anlatımı PDF dosyasında yer alan sorular çıkmış sorular analiz edilerek ve çıkması muhtemel sorular için tahminler yürütülerek beceri temelli her zorlukta soru hazırlanmıştır. Soru sayısının az olmasında karşın konuyu güzel bir şekilde özetleyen nitelikli sorulardan oluşmaktadır.
KARMAŞIK SAYILAR VE DİĞER KONULAR
Karmaşık sayılar, diğer konularla doğrudan çok büyük bir ilişkisi ve temel gereksinimi olmadığını söyleyebiliriz. Örneğin üslü sayılar ve logaritma gibi çok bağdaştırılabilir bir durum yoktur fakat hiç de olmadığını söyleyebilmekteyiz. Fakat ikinci dereceden denklemlerle bağdaştığını ve konuya hakim olmak adına bilinmesi gereken iki konudur. İkinci dereceden denklemlerde gerçel kök bulunmadığı takdirde bu köklerin imajiner kökler olduğunu söyleyebilmekteyiz artık.
Merhaba değerli öğrenciler. Bu yazımızda YKS yani üniversite sınavı için YKS başvurusu nasıl yapılır? Başvuru yapabilmeniz için ÖSYM sisteminde kayıtlı olmanız gerekmektedir. Eğer daha önceden bir ÖSYM tarafından koordine edilen sınava katılmamışsanız kaydınız yoktur. Bazı okullar idare ile birlikte öğrencileri kayıt ediyor.
1) Yeni Kayıt Yapacak olanlar :
2020 yılında ÖSYM tarafından koordine edilen ve yapılan bir sınava kayıt olmak için ÖSYM kurumunun belirlediği kayıt merkezlerinden kayıt yaptırmak gerekmekteydi. ÖSYM Başkanı Twitter üzerinden yaptığı açıklamada bu kayıt işlemini e-devlet üzerinden yapılabileceğini ifade etti. Aşağıda açıklamanın fotoğrafı ve Twitter Linki verilmiştir.
T.C. Kimlik Kartı ve e-Devlet şifresi olan adaylarımız başvuru merkezlerimize gitmeden ÖSYM Aday İşlemleri Sistemine ÖSYM AİS mobil uygulaması veya https://t.co/xBG74LRTnU üzerinden e-Devlet ile kayıt ol seçeneğine tıklayarak kayıt olabilir ve sınav başvurularını yapabilir.
Yukarıda yapılan açıklama MSÜ için geçerli olduğu gibi YKS için de geçerli olacaktır.
2) Mezunlar ve Kaydı Olanlar :
Muhtemelen mezunlar bu konuda tecrübelidir pek açıklamaya gerek yok aslında diye düşünüyorum. Kaydınız olduğundan ötürü sadece finansal sorumlulukları yerine getirip başvuru formunu internet üzerinden dolduracaksınız.
3) Ücretleri nasıl yatırabiliriz?
ÖSYM`nin belirlediği sınav ücretini bir çok alternatif yoluyla ödeyebilirsiniz. Ödeme öncesi ÖSYM sistemine giriş yapıp ilgili sınav için başvuru formu doldurmanız gerekmektedir. Başvuru süresince bu formu dilediğiniz vakit güncelleyebilmektesiniz. Peki en pratik yolu nedir?
ÖSYM Online Ödeme Sistemi https://odeme.osym.gov.tr/ adresinden ilgili sınavı seçerek ödemenizi gerçekleştirebilirsiniz. Online ödeme olduğu için her kredi veya banka kartı bu işlem için uygun olacaktır.
İkinci bir yol ise bir banka hesabından ödemeler > eğitim > ÖSYM olarak seçim yaparak ilerleyin ve T.C. kimlik numaranız ile katılabileceğiniz sınavları görün. Bu menüler bankaya göre değişiklik gösterecektir. Bu işlemi de evinizden halletmeniz günümüz koşullarında en sağlıklı olanı olacaktır. Sonra çıkan sınavları seçin ve katılmak istediğiniz sınavın ücretini ödeyin ve ödedikten sonra dekontu mutlaka e-Posta adresinize iletin ve sınav gününe kadar muhafaza edin. Elektronik işlem yaptığınızdan ötürü bir kanıtınızın olması her daima iyi olacaktır. Baka hesabınız yoksa muhtemen çoğunuzun yoktur anne babanızın hesaplarından mobil şubelerinden bu işlemi gerçekleştirebilirsiniz.
Ziraat Bankası üzerinden bu işlemi gerçekleştirelim. Kırmızı dikdörtgen içerisine alınan yerleri takip ediniz.
Bundan sonra T.C. kimlik numarasını girip başvurusu açık olan katılabileceğiniz tüm sınavlar gözükecektir. Eğer katılamayacağınız bir sınav da çıkmışsa ödemesini yapamazsınız uyarı verecektir. YKS yi seçiyoruz ve gerekli ödeme işlemini gerçekleştirip dekontumuzu mail adresimize yolla diyoruz ve başvuru için ödemeniz yapılmış oluyor.
Üçüncü bir yol olarak ATM üzerinden eğitim ödemeleri sınavlar gibi menüleri takip ederek YKS sınavını bulup ücreti ödeyebilirsiniz. Dediğimiz gibi makbuzunuzu veya fişinizi mutlaka alınız. Fakat her ATM üzerinden bu işlem yapılamıyor. Yazımızın ilerleyen kısımlarında bu detayları belirttik.
Biraz zahmetli bir yol daha var bankanızın şubesine giderek veya bu işlemi sağlayan herhangi bir bayi varsa ilgili sınav ücretini yatırma talebinde bulunabilir ve işlemi yaptırabilirsiniz fakat pandemi nedeniyle sıra çok olmakta ve işlemler yavaş gerçekleşiyor olabildiğince internet üzerinden yukarıdaki yollarla halletmeniz daha kolay olacaktır. Yatırdığınıza dair bir doküman mutlaka yine almanızı öneriyorum.
Yukarıda 4 farklı alternatif verdik ve bu yollar pratiklik olarak baştan sona doğru sıralanmıştır size en uygun olanı seçip işlemi gerçekleştirebilirsiniz.
Ödeme sonrası mutlaka ödediğinizi kanıtlayan resmi bir dokümanı sınav sonuna kadar saklayınız.
Ödemeler Hakkında Tüm Detaylar (Önemli) :
Ödeme Yerleri:Akbank’ın tüm şubeleri, ATM ve internet bankacılığı (KKTC’den başvuracak adaylar hariç); Albaraka Türk Katılım Bankasının tüm şubeleri, ATM ve internet bankacılığı (KKTC’den başvuracak adaylar hariç); Finansbank’ın tüm şubeleri, ATM ve internet bankacılığı (KKTC’den başvuracak adaylar hariç);Kuveyt Türk Katılım Bankası’nın tüm şubeleri, ATM ve internet bankacılığı (KKTC’den başvuracak adaylar hariç); Halkbank ATM, internet bankacılığı ve şubeler; ING Bank’ın tüm şubeleri ve internet bankacılığı (KKTC’den başvuracak adaylar hariç); Vakıf Katılım Bankası’nın tüm şubeleri ve ATM (KKTC’den başvuracak adaylar hariç); Ziraat Bankası sadece internet bankacılığı ve mobil bankacılık (Şubelerden ve ATM’den ücret yatırılmaz.); ÖSYM Kartlı Ödeme Sistemi (https://odeme.osym.gov.tr/)
Yukarıda verilen bilgiler ÖSYM resmi web sitesi ödeme sayfasında bilgilendirme olarak paylaşmıştır.
4) Başvuru tarihleri : 4 Şubat 2021 – 2 Mart 2021
Geç başvuru günü ise 17 Mart Çarşamba 2021’den 18 Mart 2021 saat 23.59`a kadar. Hiç bu tarihe aldanmayınız, erkenden hallediniz.
Başvurular açıldığında mümkün olduğunca en kısa sürede bu işlemleri tamamlamamız en güzeli olacaktır. Kafa rahatlığı için en az 1 hafta kala ilgili işlemlerin hepsini halletmiş olmanız sizin için çok iyi olacaktır. 6.maddemizde 2021 YKS başvurusu nasıl yapılır? form üzerinden göstereceğiz.
5) Ücret Bilgileri :
2021 YKS için TYT ve AYT her bir sınav için 90₺ ücret ile sınava katılım gerçekleşmektedir. İki sınava da katılmak isteyen öğrenciler 180₺ ödeyecekler.
6) 2021 YKS Başvurusu nasıl yapılır?
Başvuru işlemleri bireysel bilgiler doğrultusunda yapabilmektesiniz. Sırayla takip ederek önce form doldurmanız gerekmektedir. Zor bir işlem değildir sırayla sorulan soruları doğru bir şekilde doldurunuz.
7) HES Kodu Uygulaması :
Sağlık Bakanlığı tarafından yapılan HES kodu uygulaması YKS ve ÖSYM kurumunun yaptığı tüm sınavlar için geçerli. Her adayın HES kodu temin etmesi ve ÖSYM sistemine eklenmesi gerekmektedir. ÖSYM Başkanı Aygün de bu konu hakkında aşağıdaki açıklamayı Twitter hesabından yaptı. Bu açıklama MSÜ için yapıldı fakat her sınav için bu uygulama geçerli olacaktır. YKS içinde Aygün hatırlatma yapacaktır. HES Kodu resmi açıklaması için tıklayınız.
Umarız makalemiz açıklayıcı ve faydalı olmuştur, başarılar dileriz.
Bir fonksiyonda tek ve çift dereceli terim aynı anda bulunuyorsa bu fonksiyon ne tek ne çift fonksiyondur.
h(x) = 0 fonksiyonu hem tek hem çift fonksiyondur. Sebebiyse grafiğinin hem orijine hemde y eksenine simetrik olmasıdır.
TEK VE ÇİFT FONKSİYONLARDA BİLEŞKE
Birebir ve Örten Durumları Hatırlatması
Tek ve Çift Fonksiyonlar Örnek Sorular
Tek ve Çift Fonksiyon Genel Tarama Soruları – AHMET ÇELEN
Örnek Soruların Çözümü ve cevapları
Arkadaşlar bu soruların çözümlerini video olacak şekilde YouTube kanalımda çözdüm. Aşağıdan soruların çözümü ve genel olarak videolu konu anlatımı izleyebilirsiniz. Videoyu yazıma aşağıya entegre edeceğim.
Videoyu beğendiyseniz kanala abone olabilirsiniz videoyu YouTube platformundan daha rahat bir şekilde izleyebilirsiniz.
Tek ve Çift ve Tüm Fonksiyonlar
Fonksiyonlar matematiğin yapı taşıdır. En temel bilgiler ve diğer konuların temelidir. Fonksiyonları bu sebeple çok sağlam tutmalıyız. İlerleyen konularda limit türev integral gibi ağır konularda fonksiyon temelimiz iyi olursa zorluk çekmeyiz. Ayrıca bazı özel fonksiyonların grafiklerini çizebilmemiz ve nasıl olduğunu bilmemizde büyük kolaylık sağlar.
X2 , X3kök içerisinde x , In x gibi karşımıza çok çıkacak fonksiyonların grafiklerini bilirsek eşitsizlik ve kök (kaç noktada kesişir) gibi sorularında grafikten hiç işlem yapılmaksızın tespit edilebilir ve cevaba ulaşmış oluruz. Özet olarak fonksiyonlar hem TYT hem AYT matematik için büyük önem taşımaktadır. Ayrıca çarpanlara ayırma da matematiğin temelidir ikisini iyi bilirseniz sorularda her konuda olursa olsun çok zorlanmazsınız.
Merhaba değerli öğrenciler ve öğretmenlerim. YouTube kanalımda videolarda kullandığım dersi takip ve birebir ilerleme için videolarda kullanılan ders notları ve soruların tamamını bir sayfada yayımlamak istedim. Amacımız kolaylık olsun her videonun altında veya başka yerlerde pdf notu aramaya ihtiyacınız olmasın diye bu sayfayı açmayı uygun gördüm.
Özet olarak bu yazımızda YouTube Ahmet Çelen Matematik kanalının Video Ders Notları bulunmaktadır.
Aşağıda ilgili konu ve tanıtım amaçlı görseller paylaşılmıştır. Dokümanına ulaşmak istediğiniz ilgili konunun ilgili numarasına tıkladığınızda otomatik olarak dokümana yönlendirileceksiniz. Problem yaşamanız halinde bilgi@ahmetcelen.com.tr adresinden bana ulaşabilirsiniz. Videolar yüklendikten sonra buradan da gerekli güncellemeyi sağlamış olacağız. Yeni video yüklendiğinde video ders notları da aynı şekilde sayfa üzerinde güncellenecek farklı bir sayfaya ulaşmanız gerekmeyecektir. Kanalda yaptığımız soru çözümlerinin pdf olarak paylaşmıyoruz isterseniz ekran görüntüsü alarak çıktı alırsınız.
Ahmet Çelen Video Ders notlarını nasıl indirebilirim?
Aşağıda ilgili konunun içerikleri yer almaktadır. Sol tarafta ilgili konunun üstüne tıklayarak otomatik olarak cihazınıza ders notunu indirebilirsiniz. Sağ tarafında ise ilgili konu ve videonun içeriği hakkında kısaca açıklamalar yapılmıştır.
Kaynak seçimi yaparken kapsamlı bir araştırma yapmamız çok önemlidir. Hem ücret ödemek hemde uzun veya kısa her ne olursa olsun bir zaman zarfında bunu kullanacağız. Verimli olup olmayacağınızı anlamamız için daha önceden kitabı kullanan arkadaşlarınıza sorun veya öğretmenlerinize danışabilirsiniz. Çevreniz yoksa internet üzerinden derece yapmış öğrencilerin yorumlarına bakabilirsiniz fakat çoğu dürüst olmuyor reklam alıp bu şekilde yorumlarda yapabiliyor o yüzden derece yapmamış herhangi bir öğrenci üzerinden de sorabilirsiniz. Derece yapmamış bir öğrencinin fikirleri önemsiz değildir. Aksine müdahalesiz orijinal yorum almış olursunuz. Yorumlara da bir yere kadar bakmak lazım burada bu yazıyı size okutuyorsak boşa okutmuyoruz değerli bilgileri aşağıda bulacaksınız.
2) Çözümlü Kaynaklar
Lafı uzatmadan direkt girelim kaynak alırken önce video veya pdf üzerinden herhangi bir çözümü var mı kaynağın iyice bakmalısınız. Kaynağın üzerinde ne yazdığı önemli değil önemli olan yazanın varlığıdır. Almadan önce çözümlere erişip anlatan kişinin anlatış tarzını kendinize göre değerlendirebilirsiniz. Çözümleri size hitap etmiyorsa ama kaynak gerçekten kaliteliyse mecbur almalısınız. Video çözümü yerine soru çözüm gruplarından faydalanabilirsiniz. Fakat normal bir kaynak alacaksanız eğer mutlaka bu özelliği iyi değerlendirin ve uygun görmezseniz almayın. Çözümler mantığını kavramak için çok önemlidir. Kitabı çözmemizin amacı bildiğimiz soruları değil bilmediğimiz soruların çözümünü öğrenmektir. Yoksa çözümünü yapabildiğimiz soruları yapıp diğerlerini boş vermek hiçbir katkı sağlamaz. Netlerinizin artmamasının en önemli etkenide budur.
3) ÖSYM`ye Yakın mı?
ÖSYM Tipi soruları bakımından zengin bir kaynak olmasına dikkat etmeliyiz. Sorularının kalitesi analitik düşünme yeteneğini ölçecek şekilde olması yani ÖSYM`nin sorduğu gibi olmalıdır. ÖSYM son 3-4 yıldır artık tamamen olmasa da Yeni Nesil Sorular olarak ön plana çıkmakta. O yüzden yeni nesil ve diğer klasik tarzdan ÖSYM tarzı sorularının olmasına dikkat etmeliyiz. Tabii direkt bu tip kaynakları almamızın zararı olacaktır, önce temel olarak gelişim kaynakları çözülmelidir, sonra sınava yakın deneme tarzı bu tip kaynaklar çözülmelidir.
4) Herkes onu çözüyor!
Çevrenizdeki iyi kötü herkesin o kaynağı kullanması ve sizide teşvik etmesi çok doğaldır.
Örneğin sizin matematiğiniz üst seviyede herkes A yayını çözüyor. A yayınları sizin seviyenizin çok altında temel bir kitap siz bunu çözerseniz zaman kaybı ve katkısı az olacaktır. Bu durum genellikle yeni başlayanlar için daha popüler bir durum. Örneğin yeni matematiğe başladık herkes B yayınlarını çözüyor B yayınlarıda kendini üst seviye diye nitelendirmiş bir kitap olsun. Bu kitabı alırsanız hem moraliniz bozulur, hemde çalışma azminiz bir nebze azalacaktır. Boşa giden maddi değeri saymıyorum bile.
Ama herkes çözüyor ?
Herkes çözebilir veya çözüyormuş gibi gösterebilir. Hava atmak için bu tip numaraları yapan bir kesimde ne yazık ki mevcut. Gerçekten çözen veya çözmeye çalışan kişilerde vardır ama onlar senin geçtiğin yollardan geçmiş kişilerdir. Sende o üst seviye kitaplara başlamak istiyorsan arayı kapatmak için çözenler x kadar çalışıyorsa sen 2x 3x veya daha fazla çalışacaksın ve onlara yetişeceksin. Bu sadece ders ortamı için böyle değildir hayat tecrübesi olarak veya meslekler olarakta böyledir. Ayrıyetten bu kitap müfredata uygun mu ÖSYM tipine uygun mu onlarıda incelemek gerekmektedir. Mesela bazı kısımlar müfredat dışıysa eğer hedefimiz için zaman kaybı olur. Herkesin çözmesi doğru kitap olduğunu göstermez. Ne kadar üst seviye bir kitap olursa olsun amacınıza yönelik bir tutum göstermiyorsa işinize yaramayacaktır, çözenlerinde işine yaramayacaktır. Katkısı olur tabii ki ama hedefe yönelik çalışmada maalesef çok olmaz.
5) Deneme Seçimleri
Öncelikle bahsetmek istediğim burada kaliteli denemeler nasıl belirlenir. Denemeler olarak önce Kurumsal ve Türkiye Geneli yapılan denemelerden yana tercihinizi kullanın. Kurumsal, Türkiye veya İl geneli denemeler normal denemelerden bir tık özenle ve kalitede hazırlanır. O yüzden sınavada bu tip denemeler yakındır.
Kurumsal denemelerden sonra normal denemelere bakmak zorundayız çünkü kurumsal ve Türkiye Geneli denemeler sınırlı sayıdadır.
Genel denemelerden önce branş denemeleri eksik belirlemede ön plandadır. Çünkü genel denemelerde bazı konular veya soru tipleri sorulmayabiliyor ama belki ÖSYM soracak biliyorsunuz 2020 yılında baya süpriz oldu sorular genel olarak. O yüzden branş denemelerini eksik belirlemede ilgili alanda kendini kanıtlamış herkesin sınav tarzı olarak kabul ettiği yayınevlerinin denemelerini çözün ve branşınızda kendinizi analiz etmiş olursunuz.
Reklam olmasın diye yayınevi ismi belirtmek istemediğimiz için bilinen yayınevlerinin genel denemelerini seçmenizde fayda var.
6) Kitabın Seviyesi ve Siz
Günümüzde her kaynak hemen hemen aynı tipte hazırlanmaktadır. Bölüm bölüm kolay,orta,zor gibi sınıflandırılmaktadır. Burda sizi tanımadığım için sizi direkt doğru yönlendiremem ama seviyenizi en iyi siz bilirsiniz.
Başlangıç seviyesinde iseniz temeliniz hiç yoksa kolay,orta,zor diye kitapları tercih etmeyiniz. Çünkü kolay kısımları yapıp orta ve zor kısımlarda zorlanıp boşuna hevesiniz kırılıp motivasyonunuz belirli bir süre zarfında düşebilir buda size kötü bir izlenim olur. Sadece kolay ve orta çok zorlamayacak kaynaklardan başlarsanız mantığını kavrama ve soru kalıplarına alışmanızda büyük fayda sağlayacaktır.
Orta düzey seviyedeyseniz eğer yavaş yavaş orta ve hafif zor soru kalıplarıyla tanışmanızın vakti gelmiştir. Fakat bu tanışmanın kısası makbuldür. Yani demek istediğim o ki zamanıda artık katın işin içine. Kolayı bitirdiniz artık olmaya başladınız ve sınavda zamanla yarışacaksınız. Zaman tutarak kendinizi deneyin ve sürekli geliştirmeye çalışın.
Orta – Üst Düzey zamana bir tık daha önem vererek farklı soru tipleri üzerine yoğunlaşmanız gerekmektedir. Bu seviyeye kadar gelmişseniz zaten çoğu soru kalıbını tanıyorsunuzdur. O yüzden farklı soru kalıplarıyla değişik türden sorular çözerek kendini geliştirmelisiniz ve zamanla çözmelisiniz. Zaman tutarak çözmeniz çok önemli husustur, zor sorular genelde zorluğunu zamandan kazanır. Bir soru çok zorsa bilgi sorusu değilse uzun gidişatından kaynaklanmakta olduğunu söyleyebiliriz. Bu nedenle zamanı hiçbir zaman unutmayın her daim uygulayın.
Çözemediğimiz Sorular ne olacak?
Temeliniz yok diyelim kaynaktan soru gördünüz keşke bu soruyu çözebilseydim inşallah o günlerde gelir dersiniz içinizden umarım böyle diyorsunuzdur 🙂 Dediğinizi varsayarak devam ediyorum. O soruları ekran görüntüsü, bir zarfın içi veya herhangi bir depolama ile bir yerde saklayın ve kendinizi geliştiğinizi düşündüğünüz bir zamanda o sorulara bakın ve kendiniz tekrar uğraşın. Eğer çözebiliyorsanız gerçekten büyük gelişme kaydetmişsinizdir. Eğer çözemediyseniz üzülmeyin yanlış alarm diyelim biz buna biraz daha sabır etmelisiniz. Gerekli tüm çalışmaları tamamladım hala çözemiyorum diyorsanız o soruyu herhangi bir çözebilecek arkadaşınız veya öğretmeninize iletin ve çözümünü iyice inceleyin. Siz nerede hata yapıyorsunuz ve çözümde çözümleyen kişi napmış neden yapmış hepsini sorgulayın inanın çok kalıcı bir öğrenim sergileyeceksiniz.
Çözemedim diye üzülmeyin artık çözümünü öğrendiniz ve herhangi bir yerde aynı kalıp karşınıza çıksa soruya kötü gerintili anlar yaşatabilirsiniz 🙂 Önemli olan öncesi değildir. Çözdürdükten sonra soruyu anladıysanız hiçbir problem yoktur artık öğrenmişsinizdir, öncesi değil şuan ve gelecek önemlidir. Öncesinde yapamıyor olabilirsiniz ama şuan yapıyorsunuz. Önemli olan budur ve bu şekilde ilerlemeniz en doğrusudur.
Bu yazımızda sizlere kendi yaşadığım tecrübeleri ve izlenimleri aktarmaya çalıştım. Umarım faydalı olabilmişimdir. İyi çalışmalar dilerim.